Wednesday, January 19, 2011

Makanan Yang Baik

TUNTUTAN PRIHATIN KEPADA MAKANAN,MINUMAN, DAN PAKAIAN.
Makanan , minuman dan pakaian adalah sebahagian dpd keperluan hidup manusia. Kita perlu mengambil makanan yg mengandungi pelbagai jenis zat yg terdiri dpd karbohidrat , protein , dan vitamin. Pengambilan makanan yg seimbang mmbntu pertumbuhan bdn n melindungi diri dari serangan penyakit. Makanan n minuman kita haruslah dari sumber yg halal. Oleh sbb itu, Islam mewajibkan umat-Nya mencari penghidupan melalui pekerjaan yg halal. Kita wajib memakai pakaian yg menutup aurat dan bersopan. Islam tdk menegah umat-Nya berpakaian cantik n berjenama mahal asalkan pakaian tersebut kemas n menepati ciri2 yg tlh dgariskan oleh syarak.

HIKMAH MEMILIH MAKANAN DAN MINUMAN YANG BAIK.
~menjaga kesiatan badan
~memelihara kewarasan akal
~menjaga maruah diri
~dimakbulkan doa
~mendapat pahala kerana mengikut sunnah
~menjauhkan diri dpd seksa neraka.


HUBUNGAN MAKANAN, MINUMAN DAN PAKAIAN DGN IBADAT.
Dlm kehidupan seharian , kita sering berdoa supaya dberikan sesuatu yg dhajati dan djauhkan dpd perkara2 yg tdk menyenangkan hati. Kadang2 kita merasakan seolah-olah doa kita tdk dmakbulkan Allah dan solat yg dtunaikan tdk dpt mencegah dpd perbuatan mungkar.
Salah satu sbb doa seseorang tdk dmakbulkan Allah adalah berpunca dpd pengambilan makanan n minuman yg haram dan memakai pakaian yg tdk menutup aurat. Oleh itu , umat Islam perlu sentiasa prihatin menentukan makanan , minuman dan pakaian agar tdk melanggar batas2 syarak. Jelaslah bahawa ibadat yg kita lakukan mmpunyai kaitan rapat dgn cara pengambilan makanan, minuman dan pakaian seharian.


RUKHSAH MAKANAN DAN MINUMAN YG HARAM.
Umat Islam dharamkan makan makanan dan minuman yg haram spt bangkai , arak dan dadah. Walau bagaimanapun, dlm keadaan darurat umat Islam dharuskan makan dan minum yg haram berdasarkan firman Allah SWT :

" ......maka sesiapa yg terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang dia tdk berlebihan dan tdk pula melampaui batas     ( pada kadar benda yg dmakan itu) tdk berdosa atsanya.....
Surah Al-Baqarah 2 : Ayat 173


Seseorang yg terpaksa makan makanan yg haram hendaklah memenuhi syarat2 berikut :
~hanya terdapat makanan dan minuman yg haram sahaja.
~makan atau minum sekadar menyelamatkan nyawa.
~makan atau minum bukan utk kenyang.


Renung-renungkanlah.........Amin....  :) StumbleUpon
Save this and Preview your blog.

0 comments:

Post a Comment